"Mogen we ons even voorstellen? Wij zijn de direkteuren van de plaatjesfabriek. We zijn tegelijkertijd ook de werknemers, de koffierondbrengers en de telefonisten van de plaatjesfabriek. De Studio. Voor wie onverwacht binnenkomt is het een hekseketel. Voor ons is het ons leven."

Zo begint de tekst van een folder van de in 1980 opgerichte Studio Arnhem, een striptekenaars collectief dat her en der zijn sporen in Nederland heeft achtergelaten. Opgericht als logisch vervolg op het twee jaar daarvoor terziele gegane "Gelders Schtripblad: In de gekleurde Omelet" (uitgeverij Drukwerk) was Studio Arnhem een produkt van oudgedienden Aloys Oosterwijk, Hanco Kolk, Ben Jansen en René Meulenbroek.

Ook in de ambiance betrokken werd outsider Evert Geradts, oprichter van het fameuze underground-stripblad "Tante Leny presenteert", die vanwege "de stimulerende sfeer" naar Arnhem was verhuisd. Een vette opdracht voor de Staatsdrukkerij (Alle Stemmen Gelden) was een aardige start voor de Studio, waar de bakens al snel internationaal werden gezet. Kontakten waren er met uitgevers VNU, Dupuis en Dargaud, getekend werd er voor stripbladen als De Vrije Balloon, Wordt Vervolgd, Talent, Oor, Supergum, Charlie Mensuel, Transfert, L’Echo des Savanes en El Vibora. Als werkruimte werd kantoorruimte gekraakt en minimaal ingericht, zodat de studio altijd klaarstond om te vertrekken, zou de politie ooit komen opdagen. Na een jaar was wat stevige aandrang van de eigenaar voldoende om de club te doen verhuizen naar een huurpand, waar Studio Arnhem voluit van start ging.

Grote opdrachtgever zou de VNU worden. Er werd getekend en geschreven voor Donald Duck, Eppo en Wordt Vervolgd. Tevens werd door de gehele Studio vrijwel dagelijks gewerkt aan een krantestrip voor het Parool: Otto Raaf, fotograaf. (tekst Ger Apeldoorn). Na een jaar in het nieuwe pand besloot Evert de Studio weer voor zijn eigen werkkamer te verruilen, maar zijn plaats werd al snel ingenomen door Gerard Leever, indertijd al als vaste tekenaar verbonden aan de Eppo. Gilles de Geus (Hanco) werd in die tijd in de Eppo gestart, en voor de Vlaamse Robbedoes werd door de Studio een jaarlang de strip "Ernst Vrolijk & Dik Hout" verzorgd, een collectief projekt van Gerard, Hanco en René. Hoogtepunt in die tijd was ongetwijfeld de expositie die op uitnodiging van het Musée Angoulème in de Grote Kerk van Arnhem werd ingericht. Naast origineel werk van Franse auteurs was de Studio hier een week lang “Live” aan het werk te zien, compleet met tekentafels, bier en honden. Uiteindelijk kwam de Studio in zijn laatste pand terecht, een oud schoolgebouw aan de Kastanjelaan. Gerard verliet de Studio, in zijn plaats kwamen kort Frans Leenheer, Frenk Meeuwsen en Kees de Boer de Studio versterken. In die tijd was de studio een echte "Plaatjesfabriek" waar niet alleen tekenaars aan het werk waren, maar ook inkleurdsters Wilma Leenders, Trudy Klever en Ellen Klever, er werden strips geletterd, er werd volop voor reklameburo’s gewerkt , de bladen Okki en Taptoe werden een grote klant en Aloys startte zijn fameuze strip Cor Morelli. Ook werd de Studio tijdelijk versterkt met managers Jaques Hoogstraten, Marike Farenhorst en Marjolein Hoekstra (niet tegelijk...). 
Maar na zes, zeven jaar liep de wrijving over schoonmaakcorvee en koffiegeld nogal op, en de Studio werd feitelijk ontbonden. Ben Jansen ging hierna nog jaren door onder de vlag van Studio Arnhem, samen met Arnhemse (strip)tekenaars als Ronald van Vemden, Jaap Stavenuiter, Hans Pico en Hendrik Vos. Hanco Kolk en Aloys Oosterwijk richtten samen met Peter de Wit in Amsterdam "de Plaatjesmakers" op. 

 

Email :

JavaScript must be enabled to display this email address.